ZZP - Valkuilen van de ZZP'er

Een omvangrijk en mooi portfolio kan voor een zelfstandig ondernemer goed helpen om opdrachten te krijgen en te laten zien wat hem of haar uniek maakt. Aan de andere kant zijn er ook valkuilen waarmee je juist het tegenovergestelde bereikt. Let daarom goed op onderstaande tips om te voorkomen dat jij, zoals vele anderen, de fout in gaat.

Vraag anderen welke indruk je portfolie bij hen wekt

Wil je opdrachtgevers over de streep halen met je portfolio, dan weet je dat het geheel er verzorgd uit moet zien. Toch kan het zo zijn dat je er zelf van overtuigd bent, terwijl anderen nog aanmerkingen kunnen hebben. Laat jouw werk aan diverse mensen zien en sta open voor hun ideeën. Daarnaast kan je ook kijken hoe je concurrentie het heeft aangepakt.

Hou rekening met auteursrecht

Voor onder meer vormgevers en programmeurs komt er vaak meer kijken bij het opstellen van een portfolio. In veel gevallen rust er namelijk auteursrecht op het werk van de opdrachtgever. Het komt nogal eens voor dat deze er niet achter staat dat jij hiermee naar buiten treedt. Zorg dus bij twijfel dat je in ieder geval overlegt met de opdrachtgever in kwestie. Maak afspraken met alle betrokken partijen in het geval er sprake is van meerdere eigenaren. Tot slot is het natuurlijk al helemaal uit den boze te pronken met werk dat in z’n geheel niet van jou is.

Ga strategisch te werk

Laat in je portfolio blijken waar bij jou de focus op ligt. De werken waar jij het meest tevreden over bent en waar je graag meer van zou willen doen, verdienen de meeste aandacht. Opdrachtgevers zien waar je specifiek goed in bent en zijn dan sneller geneigd met jou in zee te gaan voor een vergelijkbare klus.

Kwaliteit boven kwantiteit

Het gaat er niet echt om hoe dik je portfolio is, want veel is niet altijd beter. De kwaliteit van je werk staat voorop en die spreekt voor zich. Kijk daarom uit met het ‘opvullen’ en ga voor een goede balans tussen de omvang van je verzameling en de inhoud ervan.

Schrijf in begrijpelijke taal

Niet alle potentiële opdrachtgevers zijn bekend met de dingen die bij jouw vakgebied horen, dus vermijd zoveel mogelijk het gebruik van jargon. Als de lezer iets maar moeilijk kan begrijpen, haakt hij misschien eerder af. Probeer je portfolio voor willekeurige bezoekers interessant en inzichtelijk te maken. Ook hier geldt dat het goed is om een ander ernaar te laten kijken.

Blijf up-to-date

Een belangrijk punt voor opdrachtgevers is relevantie. Blijf in beweging door zo nu en dan je portfolio opnieuw door te lichten en aan te vullen. Misschien is je oudere werk minder representatief geworden en wil je de focus leggen op nieuwe dingen. Vraag jezelf altijd af of je portfolio een realistische afspiegeling is van wie jij bent in jouw werkveld.

Technologie is ondergeschikt

Hoewel je portfolio er mooi en aansprekend uit mag zien, kan het ook teveel van het goede zijn. Zorg dat het systeem op je website niet onnodig voor afleiding zorgt of aan de functionaliteit voorbij schiet. Bezoekers komen voor de inhoud en de technologie hoort daar op een eenvoudige manier bij te helpen.

  • Vragen

    We helpen u graag verder
  • Stuur een e-mail

    info@ondernemen360.nl
  • +31 (0)84 8778572

    09:00 - 17:00
  • Formulier

    Vul ons contactformulier in!