Marketingstrategie

Wanneer inzicht in de markt verkregen dient te worden is het van belang dat je over voldoende gegevens beschikt. Zaken die met name van belang zijn hierin zijn de ontwikkelingen die zich voordoen in het marktgebied. Denk hierbij aan de samenstelling en ontwikkelingen die zich afspelen binnen de bevolking. Daarnaast zijn de concurrenten ook uiterst relevant om te analyseren. Zo krijg je inzicht in het assortiment, de distributiestrategie en de samenwerkingsverbanden van de concurrent.

Hoe commercieel ben je?

Factoren die van belang zijn in een marketingstrategie zijn mensenkennis, sociale vaardigheid en doorzettingsvermogen. Je dient jezelf af te vragen hoe commercieel je werkelijk bent ingesteld. Dit zal met name invloed hebben in de wijze waarop je producten als ondernemer onderbrengt bij de klanten. Het is niet altijd duidelijk waarom consumenten nu precies een product of dienst wel of niet aanschaffen. Dit kan namelijk ook plaatsvinden op basis van rationele motieven.

Doordat je als ondernemer zodoende niet de beschikking hebt over alle motieven is het van belang dat je in kunt spelen op motieven die mensen hanteren om hun koopgedrag te laten leiden. Als ondernemer dien je als het ware een soort speelruimte te creëren waarbinnen consumenten kunnen worden beïnvloedt.

Profiteer van de concurrentie

Om je kansen op de markt in te kunnen schatten, is het belangrijk om te onderzoeken wat de positie van je concurrent is. Door goed naar je concurrenten te kijken, kun je meer dan alleen leren van hun strategie. Minstens zo belangrijk is om te kijken hoe jij je kunt onderscheiden van de rest. Kortom: door je concurrenten goed in de gaten te houden, kun je je eigen kansen vergroten.

Een reële analyse van de concurrenten begint met het inschatten van je eigen marktpositie. Omdat het lastig kan zijn om je eigen zwakheden te analyseren, kan het helpen om buitenstanders te vragen om een oordeel te geven. Soms levert dit verrassende inzichten op.

Concurrenten zijn te onderscheiden in verschillende vormen. Zo heb je te maken met directe concurrenten. Dit zijn organisaties die gelijkwaardige producten of diensten aanbieden. Ook heb je te maken met indirecte concurrenten. Deze organisaties bieden geen gelijkwaardige producten of diensten aan, maar vormen wel een alternatief voor jouw productcategorie.

  • Vragen

    We helpen u graag verder
  • Stuur een e-mail

    info@ondernemen360.nl
  • +31 (0)84 8778572

    09:00 - 17:00
  • Formulier

    Vul ons contactformulier in!