KvK – een bedrijf beëindigen

Als je je bedrijf wilt beëindigen, dan komen daar nogal wat dingen bij kijken. De onderneming uitschrijven uit het Handelsregister doe je door middel van een uitschrijfformulier. Je wordt dan ook automatisch afgemeld bij de Belastingdienst. Ook moet je nog een aantal belastingzaken afwikkelen. Dit proces heet fiscaal afrekenen. Je maakt de balans op en rekent af met de Belastingdienst. Dit doe je voor alle belastingsoorten waarmee je te maken hebt gehad.

Procedure

Gewoonlijk volg je de volgende procedure:

  • Breng de Belastingdienst op de hoogte.

  • Sluit de administratie van je onderneming af.

  • Dien de jaarstukken tot en met de beëindiging van je bedrijf bij de Belastingdienst in. In de praktijk wordt dit veelal gedaan door je accountant of administratiekantoor.

  • Doe na de eindberekening een slotaangifte van de Omzetbelasting.

Als je werknemers hebt, moet je hun ontslag melden bij de Belastingdienst. In de meeste gevallen regel je het ontslag zelf via het UWV werkbedrijf.

Soms kun je aanspraak maken op een uitkering. Let wel goed op dat je de uitkering aanvraagt voordat je bedrijf uitgeschreven is. Of je hiervoor in aanmerking komt, kun je navragen bij de gemeente.

Personeel

Als je personeel in dienst hebt, zijn er aardig wat regels waar je je aan moet houden. Zo moet je rekening houden met ongeveer drie maanden om een ontslagvergunning te regelen, je personeel af te melden bij de Belastingdienst en de wijzigingen door te geven aan het UWV. Als je een bv hebt, dan ben je directeur en dus ook werknemer van de bv. Vergeet dus niet om ook jezelf af te melden. Voor je werknemers moet je een schriftelijke ontslagaanvraag indienen bij het UWV. Voor jezelf als directeur van de bv hoeft dit niet. Ook dien je eventuele vakbonden op de hoogte te brengen van het ontslag. Als je tijdelijke arbeidskrachten in dienst hebt, kun je hun contracten eerder beëindigen. Wel moet je bij het UWV aan kunnen tonen dat dit vanwege bedrijfseconomische redenen nodig is.

Nuttige tips

Vergeet niet dat je je administratie nog zeven jaar moet bewaren. Als je lid bent van een product- of bedrijfschap, stuur dan een kopie van je uitschrijving uit het Handelsregister naar deze instantie. Denk ook aan het opzeggen van bedrijfsverzekeringen, abonnementen, parkeervergunningen, website etc.

  • Vragen

    We helpen u graag verder
  • Stuur een e-mail

    info@ondernemen360.nl
  • +31 (0)84 8778572

    09:00 - 17:00
  • Formulier

    Vul ons contactformulier in!